piątek, 10 października 2014

Szarlotka polska



Szarlotka. Ciasto, które muszę upiec przynajmniej raz w miesiącu. I na pewno nie kojarzę jej tylko z jesienią. Całorocznie pyszna. Kiedy jestem daleko od kraju, najbardziej tęsknię do polskich jabłek. Nie piszę tego na fali akcji #jedzjabłka - to, że polskie jabłka są najlepsze na świecie, to po prostu niepodważalny fakt od dawien dawna. Mogę mieć do wyboru najlepsze i najdziwniejsze desery, ale i tak dałabym się pokroić za kawałek szarlotki na krańcu świata. Kiedy miałam wracać z Wietnamu poprosiłam Mamę, by upiekła nasz najlepszy jabłecznik. A co ona zrobiła? Przywiozła go, gdy odbierała mnie z lotniska, a ja cieszyłam się jak dziecko zajadając ciasto w drodze powrotnej :) Kiedy wróciłam z Filipin, pierwsze kroki w kuchni skierowałam właśnie ku szarlotce. Tym razem były pod ręką działkowe antonówki, więc żal było ich nie wykorzystać. Padło na szarlotkę polską - kruchą, prostą i swojską. Z dużymi i jędrnymi kawałkami jabłek. Idealna w swojej prostocie.




Składniki
ciastem zachwyciłam się u Evi, przepis pochodzi z bloga White Plate
  • 2 szklanki mąki (300 g)
  • 125 g masła
  • 3 żółtka
  • 2 łyżki cukru
  • łyżeczka spirytusu/wódki
  • sody na końcu noża (szczypta)
  • ok. 2 łyżek letniej wody
  • szczypta soli

Ze składników zagnieść ciasto – wymieszać suche składniki, później dodać masło, żółtka i wódkę. Początkowo spróbować zagnieść bez dodatku wody, na koniec dodać odrobinę - do utworzenia gładkiego ciasta, które nie lepi się do rąk. Ciasto podzielić na 2 części i odłożyć. Przygotować jabłka.

Składniki "na jabłka"
  • 1 kg kwaśnych jabłek (u mnie antonówki), już po obraniu
  • ok. 3/4 szklanki cukru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/4 łyżeczki mielonych goździków i tyle samo gałki muszkatołowej
  • łyżka masła

Jabłka obrać i pokroić w ćwiartki. Rozpuścić masło na patelni, wrzucić jabłka i chwilę podsmażyć ciągle mieszając. Kiedy zaczną mięknąć, dodać cukier i przyprawy. Poddusić aż zaczną się rozpadać. Ostudzić.
*Ja smażyłam na maśle ok. 3 minut, później dusiłam z cukrem i przyprawami ok. 5 minut. Nie chciałam rozgotować jabłek, bo lubię, kiedy pozostają kruche. Można oczywiście dusić je dłużej.

Pieczenie
Piekarnik nagrzać do 190 stopni (170 przy termoobiegu).
Spód tortownicy (o średnicy 24 cm) wyłożyć papierem do pieczenia, a boki wysmarować masłem i wysypać mąką. Połową ciasta wylepić spód, ponakłuwać widelcem. Wstawić do piekarnika i podpiec przez 10 minut. Następnie wyjąć formę, wyłożyć jabłka, a na wierzch pokruszyć w dłoniach pozostałą część ciasta. Ponownie wstawić do piekarnika i piec jeszcze 40 minut. Pod koniec można włączyć tylko grzanie górne, by wierzch się ładnie zarumienił. 
Po upieczeniu wyjąć z piekarnika, a po przestudzenia oprószyć cukrem pudrem.





36 komentarze:

Natalie pisze...

Uwielbiam taką! Ale moją faworytką chyba pozostanie szarlotka sypana ;)

Małgorzata Kijowska|DayliCooking pisze...

uświadomiłaś mi jak dawno nie robiłam jabłecznika :)

Marta Urbańska pisze...

moja babcia robiła najlepszy! :)

Salvador Dali pisze...

szarlotki (u mnie zwane jabłecznikami) wymiatają! Są naaaajleeepszeeee <3
nie dziwię Ci się Twojej miłości :)

Justyna pisze...

zgadzam się w zupełności co do tych jabłek! nigdy na emigracji nie udało mi się osiągnąć smaku jakiegokolwiek przetworu jablkowego jaki pamietalam, jak już coś robię szukam szarej renety ale to też nie to samo jablko i do tego potwornie drogie, zwykle muszę wcisnąć jeszcze jedną cytryne żeby te jabłka miały jakiś smak
co do Twojego przepisu muszę wypróbować takiej jeszcze nie robiłam
:-)

Renata pisze...

mam swoją ulubioną szarlotkę, ale ta swoim wyglądem bije ją na głowę:)

Unknown pisze...

Ślinka mi pociekła :P

Unknown pisze...

Szarlotka u mnie stoi zaraz obok sernika i murzynka...Najprostsze i najlepsze ciasta :)

Kamila pisze...

Jest fantastyczna! Uwielbiam!

Angie pisze...

Zawsze będą najlepsze<3

gin pisze...

W domu tęsknimy za egzotyką; gdy nas "wywieje" - za domem i domowymi smakami :)
Pyszna ta szarlotka Ci się upiekła :)

Anulla pisze...

szarlotka moje ukochane ciacho! :)

Łucja pisze...

Doskonała :) Zdecydowanie ciasto na cały rok!

Krystyna Boner pisze...

Świetna, genialna. Po prostu super. Z takimi dużymi kawałkami jabłek. Tak lubię Masz rację najlepsza polska szarlotka :)

toffi pisze...

Zapisuję!!!
rozumiem, że w przepisie 3/4 szklanki to cukier???
Wczoraj miałam robić jakiekolwiek ciasto z jabłkami, ale po starciu były za memłaste :D to poszły na mus w słoiki :D a takie ćwiartkowane do mnie przemówiły!!!
Może później się pobawię :D

Kaś pisze...

toffi, tak, już poprawiam :) daj znać, jeśli wypróbujesz :)

babka z rodzynkiem pisze...

Ja także jestem wielką wielbicielką jabłek i szarlotki:-)

Magda pisze...

Ale pychotki tutaj ;)
Produktywny weekend widzę.

domowacukierniaewy.blox.pl pisze...

Ile pysznego nadzienia! :) Wspaniała ta szarlotka

Antenka pisze...

bosko wygląda:) genialny wypiek:D klasyka to klasyka

Marcelina pisze...

Piękna i jeszcze te kawałki jabłka :)

Ola pisze...

lubię szarlotkę, ale jednak najbardziej jesienią
w ten weekend u mnie rolada jabłkowa, ale może w przyszły właśnie się skuszę:)

Marzena pisze...

Szarlotka to jedno z moich ulubionych ciast. I każdy przepis chętnie przetestuję:-) Wygląda mega apetycznie:-)

Patrycja Reszko pisze...

Uwielbiam szarlotki, gdzie jabłka zdecydowanie królują!

Kasia pisze...

Cudo! Wygląda tak apetycznie, że aż czuję jej zapach :)

Kinga pisze...

smacznie!

Veggie pisze...

Masz rację, polskie jabłka nawet pachną intensywniej, a Twój jabłecznik przepysznie wygląda :-)

Łukasz pisze...

Wspaniała polska szarlotka! Wprost idealna ;)

skoraq cooks pisze...

Ja co prawda aż taką fanką jak Ty szarlotki nie jestem, ale kawałek Twoich pyszności pochłonęłabym szybciutko :-)

Tysia Gotuje pisze...

Cuudowna! uwielbiam takie ciacha jesienną porą :)

Unknown pisze...

Z góry wygląda jakby była polana karmelem ^^

Aga w kuchni pisze...

ale apetycznie wygląda, ślinka leci....

Urszula - Proste potrawy pisze...

Piękna i śliczne fotki !

Magda C. pisze...

Przepyszna szarlotka :)

toffi pisze...

Dziś robiłam :)))
Idealne proporcje na ciasto!!!!!! I świetne takie kawałki jabłek!

Kaś pisze...

toffi, super, bardzo się cieszę, że przepis się sprawdził :))
pozdrawiam i serdecznie dziękuję za pozostawienie komentarza :)

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add